Ayur Veda

Ayurvedische tips voor onze voeding

Volgens de Ayurvedische wetenschap zorgt onze voeding er niet alleen voor dat ons lichaam van essentiële stoffen als vitaminen, mineralen en sporenelementen wordt voorzien, maar ook dat een harmonieus evenwicht in ons lichaam wordt gehandhaafd.

Om ons lichaam van alles wat het nodig heeft optimaal te voorzien is volgens Ayur Veda niet alleen de kwaliteit van ons voedsel belangrijk, maar ook het functioneren van ons spijsverteringssysteem. Want dat bepaalt of ons voedsel goed verteerd en opgenomen wordt. Daarom vindt u op deze pagina enige ayurvedische tips voor een gezonde voeding, die eenvoudig en tegelijkertijd zeer effectief zijn.

1. Eet alleen maar als u echt trek hebt en pas als de vorige maaltijd volledig is verteerd. (ca. 3 tot 6 uur na een hoofdmaaltijd.)

2. Eet in een rustige en ontspannen atmosfeer. Tijdens het eten dient men niet te lezen, te werken of tv te kijken. Eet altijd zittend.

3. Overeet u zich niet. Uw maag mag aan het eind van de maaltijd slechts voor twee derde gevuld zijn.

4. Gun u na de maaltijd 5-10 minuten rust. (blijf zitten)

5. Het middagmaal moet de hoofdmaaltijd zijn. Het ontbijt en het avondeten licht. 
De avondmaaltijd dient niet te laat op de avond gebruikt te worden.

6. Vermijdt 's avonds zware voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld vlees, worst, vis, yoghurt, kaas, karnemelk en kwark.

7. Eet altijd op ongeveer dezelfde tijden.

8. Vermijd tussendoortjes, als u geen echte trek hebt. In plaats daarvan kunt u beter een glas heet water drinken of naar behoefte rijp, zoet fruit eten.

9. Het eten moet vers gekookt zijn. Vermijd opgewarmd voedsel of voedsel dat over datum is.

10. Het grootste gedeelte van ons voedsel moet gekookt zijn, omdat ons lichaam gekookt voedsel beter op kan nemen. Rauwkost (salade) alleen maar als een bijgerecht eten.

11. Maak gebruik van kruiden, want kruiden maken het eten niet alleen smakelijker, maar ondersteunen vaak ook het spijsverteringsproces. Vata-, Pitta- of Kapha Churna bevelen wij daarom in het bijzonder aan.

12. Verwerk in elke maaltijd alle 6 de smaken: zoet, zout, scherp, bitter en samentrekkend; want ook de 6 smaken hebben een invloed op ons fijne, innerlijke gewicht.

13. Tijdens de maaltijd kunt u in kleine hoeveelheden water, sap of lassi drinken. Vermijdt echter ijskoude dranken.

14. Melk kan beter niet bij een maaltijd gedronken worden. Melk is echter wel te combineren met toast, graanproducten en voedingsmiddelen die zoet van smaak zijn.

15. Honing mag niet verhit worden en niet gebruikt worden bij bakken of braden.

16. U kunt, naar behoefte, de voor u aangewezen voedingssupplementen innemen. Let echter wel op of dit voor, tijdens of na de maaltijd moet. 

 

Info: Heet water

Het regelmatig drinken van heet water is een typisch
Ayurvedische tip voor het reinigen van het gehele organisme 
en ook ter verbetering van de spijsvertering en het smaakzintuig.

Onechte hongergevoelens veroorzaakt door een ophoping 
van slakken, verdwijnen en de werkzaamheid van de darmen 
wordt genormaliseerd.

Laat bijvoorbeeld 1.5 liter water (liever geen leidingwater maar  
mineraalwater zonder koolzuurgas) in een open pan gedurende 10 
minuten koken. Doe het water in een thermosfles en drink hiervan 
over de gehele dag verdeeld ongeveer elk half uur een paar slokjes 
of meer, afhankelijk van de behoefte. Van belang is niet de hoeveelheid 
maar de frequentie. Om het positieve effect te ondersteunen, kunt u ook
1-2 schijfjes verse gember of een snufje gedroogde gember met het
water mee laten koken.

Bron Ayurveda brochure

 

12mark | | | | Tel. 085-1042217 | Email 350t3r13+test@gmail.com
Powered by