Tijd tekort

Je hebt de tijd genomen om dit te gaan lezen.
Trek nu hiervoor ook alvast wat tijd uit om er mee aan de slag te gaan.

Maak een lijst met alles wat je denkt nog te moeten doen en categoriseer je taken als volgt.

Belangrijk dringend            
Dringend niet belangrijk    
Belangrijk niet dringend    
Niet dringend niet belangrijk (alles wat hieronder valt doe je gewoon niet meer)

Probeer nu te bepalen welke taken je mogelijk uit kunt besteden of delegeren. Probeer deze taken dan ook echt los te laten.

Nu je alles opgeschreven hebt, hoef je misschien ook niet zoveel meer te denken aan wat je allemaal nog moet doen. Dat kost je energie, tijd en het brengt stress.

Probeer ‘s avonds liever te ontspannen in plaats van werk meenemen. In ieder geval andere dingen doen dan wat je op je werk doet. Maak eens een (bos) wandeling na het avondeten misschien krijg je dan weer energie om nog even wat te doen.

Probeer in ieder geval voor je naar bed gaat, 20 minuten te ontspannen. Zo voorkom je piekeren waardoor je slecht inslaapt.

Vul je agenda maar voor 70 % van de dag, de tijd die over blijft is voor ad hoc zaken of voor jezelf. Niet alles kun je namelijk plannen (denk aan telefoongesprekken). Plan tijd in voor jezelf. Zorg dat je tijdens de lunch even echt tot rust komt zodat je weer energie krijgt. Mediteer desnoods 5 minuten of loop een blokje om.

Durf nee te zeggen tegen mensen die je voor een taak willen inzetten. We hebben het hier over jou tijd, die is kostbaar en anderen hebben het recht niet die te claimen.

Je wist dit natuurlijk allemaal al maar de kunst is je eraan houden.

En als je toch tijd te kort komt: twee, drie keer vroeg opstaan is ook een halve dag.

Johan van Tongeren

Geef mij de moed te veranderen wat ik kan en moet veranderen.
Het inzicht te accepteren wat ik niet kan veranderen.
En de wijsheid het verschil te zien.

Stephen Covey.

 

12mark | | | | Tel. 085-1042217 | Email 350t3r13+test@gmail.com
Powered by